Портрет Данила Галицького на тлі епохи

Діяння короля галицького чимало свідчать про характер його, але, на жаль, ми дуже мало знаємо про зов­нішність Данила. Деякі історики та письменники минувшини і сьогоден­ня намагались зобразити зовнішність Данила, але відтворити його образ на сьогодні надзвичайно складно. У п'ят­десятирічному віці Данило дуже важ­ко хворів на очі, це мало якось відо­бразитися на його обличчі, бо було дуже помітним. «Сам Данило страдал тогда сильною глазною болезнью, но все-таки неутомимо разьезжал с обнаженным мечом, собирал и ободрял воинов»,— пише М. Костомаров, по­відомляючи нам про похід Данила в Чехію. Під час того ж походу (1252) князь демонстрував своє військо пе­ред Белєю IV та німецькими послами в місті Пожг. «Сам Данило ехал рядом с королем, одетьш по-русски; седло под ним бьшо обито чистим золотом, стрелы и сабли позолоченные, с узо­рами. На нём был «кожух» греческой матери, украшенный кружевами и золотой тесьмой; и был князь обут в зелених сафьянньгх сапогах, вышитых золотом. Его превосходный по-родистый конь возбуждал удивление и похвалы».
Також у Костомарова ми можемо знайти свідчення про неабияку фі­зичну силу князя. Під час війни з татарами (1252-1257), яких очо­лював хан Куремса, ми маємо такий епізод: «...у Грубешова со своими людьми охотился за вепрями, соб-ственноручно убил троих зверей рогатиной и отдал мясо воинам».
Треба відмітити, що для людини, якій за п'ятдесят, — це досить непо­ганий показник. Як я вже відмітила, діяння людини багато свідчать про її характер, особисті здібності. Про хоробрість Данила свідчить ціла низка історичних досліджень різних авторів, у тому числі і російських іс­ториків XIX століття. У цьому кон­тексті неможливо не згадати битву на річці Калка 1223 року, в якій брав участь двадцятидвохрічний Данило, під час першої зустрічі з татарами: «Пылкий Даниил изумил врагов  мужеством; вместе с Олегом Курским теснил густые толпы их и, копьем в грудь уязвленный, не думал о своей ране».

«Даниил, видя, что татары побеждают, обратил коня и бежал от натиска вражьего; жажда мучила его, он испил воды и тут только почуял рану на теле своем, а в битве не чувствовал ее по причине крепости и мужества, потому что был он смел и храбр, от головы до ног не бьшо на нем порока».
Спочатку свого правління до 1245 року провів своє життя Данило в безперервних міжусобицях, які точилися за Галицький стіл. У цій запеклій боротьбі за владу над га­лицькими землями брали участь угорці, поляки, князі північно-схід­ної Русі та самі галицькі бояри. Ці­кава річ, але диву даєшся, коли звертаєш увагу на поведінку князя під час цих запеклих міжусобних війн. Здається, що терпінню князя нема кінця: він або мовчки перено­сить боярські образи, або виявляє таку великодушність та благород­ство, що навіть виникає підозра в його м'якотілості. «Бояре обращались так неуважительно с князем, что однажды на пиру какой-то боярин залил Данилу лицо вином. Да­нило стерпел зло».
Згадуючи, як поводився з крамоль­ними боярами в Галичі Данилів батько Роман Мстиславич, доходиш висновку, що син у своїх діях зовсім не схожий на батька. «Великопольська хроніка» у главі 49 «О жестокостях князя Романа» нагадує: «...Роман, войдя в роль жестокого тирана, захватывает не ожидавших этого знатнейших галицких сановников. Кого убивают, кого живым закапывают в землю, у дру­гих срывает кожу, разрывает на кус­ки, многих пригвождает стрелами. А у некоторых вырывает внутренности и уже потом убивает. Применяя все виды мучения, он является для своих граждан более чудовищным врагом, чем для неприятелей».
Щодо Данила, то на кожному кроці ми зустрічаємося з такими епізодами: «Даниил же послал своего сидельничего за изменниками Молигобовичами и за Волдрисом и схвачено их было 28 человек Иваном Михайлови­чем. Но и те не приняли смерти, а были помилованы..».
Під час здобуття Галича Данилом у 1238 році «бояре кланялись ему в ноги и просили прощення. «Согрешили,— говорили они,— чужого князя держали». Данило отвечал: «Вы получите милость, только впе­ред так не делайте, чтобы вам не бьшо хуже».
Під час війни в Чехії у 1252 році князь захопив місто Носельт: «Война эта по всеобщему тогдашнему обычаю сопровождалась варварским разорением края, но Данило смягчил ее жестокость. Таким обра­зом, взявши город Насилье, он только освободил своих пленников и не велел никому делать зла».
У 1255 році галичани відбили у та­тар місто Бакоту, Лев захопив у по­лон руського баскака, який служив Куремсі, - Мілея. «Лев... привел пленного Милея к отцу. Изменник сумел умилостивить князей. Дани­ло, понадеявшись на его уверения в верности, отпустил Милея, а последний тотчас же отдал Бакоту опять татарам».
Таким чином, перед нами постає питання: чи насправді вчинки Да­нила свідчать про його великодуш­ність та благородство, чи то, навпа­ки, про слабкість та боязливість майбутньої   помсти;   а   може,   то хитрість та холодна розважливість? Але насамперед, щоб не позбавити­ся об'єктивності, характеризуючи вчинки Данила, треба звернутися до історичних творів М. Грушевського, який стверджує: «Його ославлена добродушність і вирозумілість, без­перечно, були дуже часто тільки ви-рахованнєм: він не мстився на своїх ворогах тоді, коли уважав се ризи­кованим для себе, але не задержував своєї помсти, коли чув за собою силу».

Далі Грушевський наводить при­клад «побиваннє невільників в яро­славській битві», коли Данило захо­плює Ярослав у 1245 році й остаточ­но позбавляється конкуренцій щодо влади в Галицько-Волинському кня­зівстві. Наступ Данила на «болоховські городи», де жили «татарські люди» (1254-1255), «змушує істори­ка бути дуже здержливим в похвалах його добродушности; хоч зробити закиду якоїсь спеціальної нелюд­ськості йому також не можна».
«Мягкий от природы, он тем не менее не останавливается даже перед разрушением целых городов и массовыми избиениями, чтобы сломить упорство противников княжеско-дружинного уклада».
Ми вже знаємо про зносини Данила з галицькім боярством, та хотілося б додати, що галицькі князі взагалі перебували в такій залежності від боярського віче, що воно виносило на суд не тільки їхню політичну ді­яльність, а й домашнє життя. Дедалі чим більше князь претендував на одноосібне княжіння, тим більше загострювались стосунки з бояр­ством. «Несмотря на добродушне Данила, бояре галицкие никак не могли полюбить его. Они видели в нем князя, который, как только утвердится, тотчас сломит их силу, и это будет тем удобнее, что простой народ оказыал Данилу расположение».
Що стосовно простого народу, то ми неодноразово помічаємо добре ставлення його до князя. Якщо опо­зиція галицьких бояр воліла мати при владі угорських королів, то міське населення завжди підтриму­вало князя. Отримавши звістку, що Ростислав Чернігівський, який во­лодів Галичем з 1235 року, пішов на Литву з усіма боярами, Данило ви-| рішив повернути собі Галич і разом  дружиною підступив до міста (1238). «Здешние граждане любили его, подьехав под город, он сказал им: «Граждане! Долго ль вам терпеть державу иноплеменны князей?» Те воскликнули в ответ: «Вот наш дер­жатель Богом данный,— и пусти­лись к нему как дети к отцу, как пчелык матке, как жаждущие воды к источнику».
Але й тут треба бути об'єктивним та надто обережним з оцінкою щодо князівських відносин з простим на­родом. «Вибранець народний, під­пираний громадою в боротьбі з бо­ярством, він не сміє зближатися до сих мас — вони зістаються йому чу­жими; з боярством чує він себе дале­ко близше — по традиції».
Аналізуючи характер Данила, хоті­лося б застерегти від необ'єктивно­го, а подекуди й вульгарного став­лення сучасних російських істори­ків як щодо постаті Данила зокрема, так і до історії України взагалі.
Російський історик С. Кравченко у своєму історичному дослідженні «Кривая империи» подає нам по­стать Данила як зрадника батьків­щини та боягуза, не маючи для цьо­го жодних підстав. Так, наприклад, ми знаємо, що в листопаді 1240 ро­ку татари підійшли до Києва та че­кали, доки Дніпро не покриється кригою, щоб розпочати свій штурм. «Рано в кінці листопада цього страшного року задзвонив вічовий дзвін. Він дзвонив уперто, наполег­ливо, своїм дзвоном піднімаючи горожан, закликаючи йти, де гаючись, на майдан перед собором св. Софії. Всі зібрались на пагорбі, з якого від­кривався вид на дальні простори степів. Там, удалечині, звідки вихо­дить сонце, були видні чорні ди­ми. — Що це, очерет горить? — за­питували одні.— Ні, це татари грі­ються біля вогнища,— відповідали інші».
Ситуація вимагала негайної органі­зації оборони Києва. Ось що пише з цього приводу С. Кравченко: «Что предполагает цивилизованный  наблюдатель? Ну, например, вот что. Князь Михаил в Венгрии собирает христианские полки на татар... Ошибка. Князь Михаил в Венгрии пытается подкатиться к королевской дочке со своим сыном — женихом.
Вариант второй. Князь Ярослав на киевской стороне Днепра собирает ополчение: вставай, страна огромная! Снова облом. Князь Ярослав захватывает в плен жену беглого Михайла и его бояр, рвет к себе мелкие городки.
Попытка третья. Князь Даниил Галицкий собирает князей и ополчает их на оборону Киева. Нет. Князь Даниил Галицкий вышибает из Киева какого-то Ростислава Мстиславича, легким чертом вскочившего на опустевший престол, но и сам туда не садится, бежит из столицы, поручая оборону тысяцкому Димитрию».
Таким чином, у широкого загалу чи­тачів може скластися враження, що жадібний до влади Данило захоплює Київ, та, побачивши величезну та­тарську орду на лівому березі Дніпра, «бежит» від страху, зваливши оборо­ну міста на плечі воєводи Дмитра. Автор нібито хоче підкреслити, що князь Данило залишає «столицу» на­призволяще, хоча не повинен був цього робити, а як справжній захис­ник своєї вітчизни мав накласти го­ловою, але «мать городов русских» відстояти. Щоб врятувати Данилову честь, знову повертаюсь до Грушев­ського. Знаходимо розділ «Татар­ський похід», що в третьому томі «Історії України-Русі», і зупиняє­мось перед несподіваним для нас фактом: «Коли Михайло, настраше­ний першою появою татар під Киє­вом, покинув його й подався за Рос­тиславом на Угорщину, Данило опа­нував Київ на себе й посадив там свого воєводу Дмитра. Але він Києва не цінив...». І далі бачимо, що Дани­ло «признав Київ Михайлові, а Рос­тиславу в заміну за Галичину дав Луцьк, і прийняв їх обох до себе на час татарського походу».
Одразу до ока припадають слова — «Київ не цінив». Необізнаному чи­тачу може здаватися, що Данило і справді не цінив колишню столи­цю Київської Русі, та насправді все було далеко не так.
Допоможе нам у цьому розібратися один з найцінніших принципів, який повинен постійно співподорожувати з істориком під час історич­ного дослідження, — це принцип історизму.
Треба розуміти, що в добу феодаль­ної роздробленості, коли точилися страшенні міжусобні війни, коли з'являються окремі Новгород-Сіверське, Володимиро-Суздальське, Галицько-Волинське князівства, будь-який князь, хоч якось спро­можний реалізуватися та утримати­ся при владі, одразу ж прагнув заво­лодіти й Києвом. Приєднання Киє­ва до будь-якого з князівств означало б з політичної та географічної точки зору логічно завершене будівництво держави. Крім того, кожен з князів розглядав Київ як власну спадщину; володар Києва автоматично доміну­вав над іншими князівствами.
Треба гадати, що мрія заволодіти Києвом з'явилась у Данила Галиць­кого ще під час завоювання Галича у 1238 році. Всі подальші дії князя свідчать про те, що Данило проніс цю мрію через все життя, аж до са­мої смерті. Як ми далі побачимо, причиною смерті Данила є також боротьба за Київ, а вже наслідком цієї причини є зруйнування Галиць­ко-Волинської держави Бурундаєвим військом. З цього випливає, що рішення, прийняте Данилом про за­лишення Києва під час татарської облоги, було продиктоване страте­гічною метою та аж ніяк не по­в'язане зі зрадою киянам або боя­гузливістю князя.
Тому вислів М. Грушевського — «не цінив Києва» може трактуватися як «виходячи з певної ситуації». Дани­ло мріяв про Київ, але здоровий глузд йому підказував, що саме в цю хвилину Києва не зберегти, буде він його захищати чи ні. Крім того, ви­никають наступні питання: а чому саме Данило залишив свого тисяць­кого Дмитра? Чи залишив би він свого воєводу, якщо б не цінив Киє­ва? Чому не організували оборону та не залишили своїх воєвод інші кня­зі, тим паче, що в місті знаходилося багато добра: «лавки набиты товара­ми, закрома хлебом, "полно алмазов пламенных в лабазах каменных».
І останнє питання — чи не за плана­ми Данила діяв тисяцький Дмитро, коли потрапив у полон до татар під час захоплення ними Києва? Поло­неного Дмитра хан Бату возив з со­бою закованого в ланцюги; за ге­роїчну оборону Києва він подарував йому життя, та весь час Дмитро на­мовляв хана піти на Угорщину, щоб відволікти його від плюндрування рідної батьківщини.
Данило почував себе наступником влади київських князів, саме цим по­яснюються подальші прагнення його знов заволодіти Києвом як символом великого князівства цілої України.
Печатка Данила Галицького ХІІІ ст.
Продовжуючи характеризувати Да­нила як князя і як людину, неможли­во не звернути увагу на нього як на політика. З цього приводу дуже май­стерну характеристику подає нам М. Костомаров: «У відносинах до своїх західних сусідів, як і взагалі вцілій своїй діяльності, Данило, завжди відважний, неустрашимый, але разом із тим великодушний і доб­рий до наївності, менше всього був політиком. У всіх його вчинках ми не бачимо й сліду хитрощів, навіть тих хитрощів, яких уживає людина, щоб не дати себе обдурити. Цей князь являв собою повну протилежність обережним і хитрим князям східної Русі, котрі при всій різноманітності своєї вдачі засвоювали від своїх бать­ків та дідів політику хитрощів та на­сильства і звикли не розбиратись у засобах задля досягнення мети... Особа Данила Галицького зостається благородною, найбільш симпатич­ною постаттю в цілій старій україн­ській історії».
Надзвичайно цікаву та найоб'єктивнішу характеристику подає нам М. Грушевський, він застерігає, що «фігура Данила рисується значно ідеалізованою, і в сій ідеалізації пе­рейшла вона й до пізнішої історич­ної традиції, аж до найновіших ча­сів... Безперечно, Данило був кня­зем визначним і досить талановитим. Ми справді мусимо дивуватися його витривалості, з якою він виборює свою вітчину, різносторонності й рухливості його діяльності. Але при тім усім він був тільки князем, продуктом князівсько-дружинної політичної традиції, і над нею не підіймався анітрохи. В хвилях, коли зарисовувався й ломився в усіх напрямках суспільно-політичний устрій, вироблений на основі кня­зівсько-дружинній, Данило обертав тільки на всі боки заїзженого князівського коника, даремно силкуючись в дипломатії знайти опору се­ред тих потрясінь, які переживала сучасна Русь».
Дуже важко додати ще щось до пор­трету Данила, але, безумовно, зій­шов зі сцени один з найвидатніших українських князів: розумний, ли­царський, культурний, гуманний, енергійний. Невдачі не зменшували його політичної вартості, бо дово­дилося йому діяти за надзвичайно важких обставин, тяжчих, ніж в яких перебував його батько.
Декілька слів про смерть Данила.
Державу Данила добре знали в Єв­ропі: вона репрезентувала Україну-Русь. В англійській енциклопедії XIII ст. Бартоломея говориться про те, що Галичину ототожнювали з Руссю.
Велике значення мало висвячення Кирила митрополитом київським за вказівкою Данила: цим підкреслю­валася наступність Галичини від Києва.
Данило почував себе наступником влади київських князів. Це яскраво виявлено в Холмському зводі 1246 року, веденому, можливо, пе­чатником Кирилом.
У цьому зводі привертає увагу його міжнародний характер: велич русь­кої землі поставлено у зв'язок з по­діями угорськими, польськими, ли­товськими, чеськими, австрійськи­ми, татарськими.
Перемога над боярською опозицією, розгром угорсько-польської інтер­венції, встановлення союзу з татара­ми викликали у Данила прагнення виявити свої права на всю Україну, включаючи Київ, яким володів — під татарами — Ярослав Володимиро-Суздальський. Це прагнення під­креслив Данило, призначивши Ки­рила на митрополита всія Русі й ви­славши його на висвячення до Нікеї в 1246 році. Таким чином, боротьба між південно-західною та північно-східною Руссю за керівництво всіма руськими землями тривала в нових умовах, під зверхністю Сюзерена в особах ханів Золотої Орди і мон­гольського Великого хана.
Дуже важливі на цьому тлі відносини Галицько-Волинського та Володимиро-Суздальського князівств. Су­часниками Данила були великі князі: Володимиро-Суздальський — Яро­слав та його сини: Андрій та Олек­сандр (Невський). Року 1243 Ярослава, першого з князів, хан Бату ви­кликав до Золотої Орди, звідки повернувся він «великим князем Руси». Ярослав здобув великий вплив при дворі Бату, але можливо, що цей «фавор» у Бату викликав підозріле ставлення до нього при дворі вели­кого хана в Монголії: Ярослава ви­кликали до Коракоруму і там отруї­ли. Після смерті Ярослава його сини дістали: Андрій — Володимир та ве­лике князівство, Олександр— Київ та «всю землю руську». Крім того, Олександр володів Новгородом, не­підвладним татарам. Андрія підтри­мували: Ярослав Тверський та Дани­ло Галицький, з дочкою якого Андрій в 1250 році одружився. 1252 року Олександр поїхав до Бату, до Золотої Орди, і дістав ярлик на велике кня­жіння. Проти Андрія пішло татар­ське військо під командою Неврюя. Андрій втік до Швеції.
Володимирський літопис закидає Андрієві, що не побажав він татарам служити».
Великим князем став Олександр, який повів політику повної покори татарам.
З цією політикою Олександра мож­на пов'язати відрядження Бату того ж 1252 року війська під командою Куремси проти Данила.
Олександр, звільнившись з допомо­гою татар від конкуренції власного брата, хотів тим же способом звіль­нитися від суперництва короля Да­нила. Але, на відміну від князя Ан­дрія Ярославича, Галицько-Волин­ський князь зумів відбити татар, втративши лише південну частину Волині.
Після того, як хрестоносні війська зруйнували Константинополь і 1204 року заснували на руїнах Ві­зантійської імперії Латинську, Ві­зантія зорганізувала в Нікеї нову столицю. Туди перейшли і цісар­ський двір з Федором І Ласкарицом, і патріарх. Цісарі Феодор І і, зокрема, Іван Ватаці шукали со­юзів для боротьби з Латинською ім­перією та папською Курією. Союз з цісарем Фрідріхом II у 1240-х ро­ках хвилював Курію. Одночасно во­на намагалась нав'язати зв'язки з татаро-монголами й вислала по­слів до Монголії, щоб розпочати спільну акцію проти Нікейської ім­перії.
Корона Данила Галицького
Олександр включився в союз, який наприкінці 1250-х років зв'язав Нікейський Візантійський двір, очо­лений цісарем Ватаці, та великоханський двір у Каракорумі. Не може бути сумніву, що в татарсько-нікейських переговорах брали участь руські (володимиро-суздальські) дипломати.
У ході переговорів Олександр 1258 року примушений був визнати татарське панування над Новгоро­дом, хоч татари ніколи його не під­коряли. Тоді ж встановлено систему баскаків і досягнуто привілеїв для церкви й духовенства. Тоді ж покінчено з незалежним існуванням Галицько-Волинського князівства: за­мість Куремси прийшов у 1258 році воєвода Бурундай з більшими сила­ми. Спочатку він, не оголошуючи війни Романовичам, закликав їх на допомогу в поході на Литву, і Ва­силько мусив іти з ним; це призвело до розриву з Литвою. Наступного року Бурундай з'явився із ще біль­шими силами і примусив знищити власними руками всі укріплення: Крем'янець, Лучеське, Данилів, Стожек, Луцьк, Львів, Володимир. Залишився тільки дуже добре укріп­лений Холм. Після того татари пі­шли на Польщу і зруйнували Лю­блін, Завихость, Сандомир, Лисець, Краків.
Цей останній напад татар зруйнував усе, що зробили Данило та Василь­ко для оборони Галицько-Волинської держави. У 1264 році помер Данило в гіркій свідомості безпо­радності свого становища. «Король тоді впав у велику хворобу, від ко­трої скінчив своє життя; положили його в церкві св. Богородиці в Хол-мі, ним збудованій. Сей король Да­нило був князь добрий, хоробрий і мудрий, він побудував багато горо­дів і поставив церкви, прикрасивши їх різними окрасами. Він світився своїм братолюбством із братом сво­їм Васильком. Сей Данило був дру­гим по Соломоні».
У зв'язку з розвитком торгівлі із За­ходом у Галичині й на Волині в XIII ст. починають зростати міста. Ще за київських часів через західно­українські землі провадилася жвава торгівля з середньою й західною Єв­ропою.
З упадком Києва посередницька роль торгівлі між Заходом і Сходом переходить до Галичини. Сюди при­їздять купці з Польщі, Німеччини, Угорщини, Греції, з Балкан і заку­повують продукти місцевого госпо­дарства та привозять свій крам. Такі міста, як Галич, Львів, Луцьк, Холм, стають дуже важливими торговель­ними осередками й мають у себе значні колонії іноземців.
Після татарської навали різні князі взялися до колонізації спустошених міст, закликаючи іноземних пересе­ленців, особливо ремісників й май­стрів, серед яких було найбільше німців, працювати на цих землях за своїми власними звичаями, внаслі­док чого з'являється на українських землях німецьке право (магдебур­зьке право), себто самоврядування на основі законів, що ввійшли в практику по містах в Німеччині. Данило особливо сприяв розбудові міст. Він заклав будівництво міст Львів і Холм, які дуже скоро засели­лися й зробилися значними центра­ми торговельного руху. Безпосеред­ньо князі сподівалися нате, що міста і міське населення можуть служити їм опорою в боротьбі з боярством.
Сам Данило та його брат Василько особливо прославилися своєю будівничою діяльністю: Галицько-Во­линський літопис згадує про цілий ряд міст, храмів, замків, башт, побу­дованих ними. Також літопис подає живий образ того, як будував Дани­ло Холм, як закликали майстрів і ремісників — і своїх, русинів, і нім­ців, і ляхів, і татар, і всяких інших; він докладно змалював, як були збу­довані і пишно прикрашені холмські церкви.
За часи князювання Данила у Гали­чині та на Волині було засновано 70 міст, в яких розвивалися промис­ли, ремесла, будувалися пишні спо­руди, храми.
Княжий двір Данила у Холмі став визначним культурним осередком, в якому складали літопис, що став частиною Волинського. Знавці вва­жають його «перлиною» серед укра­їнських літописів.
Двір Данила відзначався пишністю, розкішшю. Як при європейських королівських дворах, тут відбува­лись турніри, виступали співаки, музики. Вживалися тут різні мови, але панувала латинська, властива тодішнім королівським дворам За­хідної Європи. Державу Данила доб­ре знати в Європі: вона репрезенту­вала Україну-Русь.
Висновок
Із Данилом зійшов з історичного кону один із найвидатніших волода­рів України, талановитий, самовід­даний, освічений. Загальні обстави­ни не дали йому довести до кінця справу піднесення України, але, попри всі перешкоди, він багато зробив у цьому напрямку. Він зібрав усі землі, що ними володів Роман, створив із них за допомогою Ва­силька могутню державу, з якою ра­хувалися сусіди, якл визнавав за по­важну папа. Своїм коронуванням він затвердив її становище як коро­лівства, як гідної спадкоємиці традицій Київської держави й уможли­вив майже на сто років її існування. Данило, незважаючи на тяжкі умо­ви постійної війни, зумів зламати боярську опозицію і створити дер­жаву на нових началах. Галицько-Волинська держава посіла почесне місце серед європейських держав; її міста викликали здивування, а вій­ськова тактика здобула неабияку славу. Незважаючи на тісні зв'язки із Західною Європою, культура, за­кони, література, релігія Галицько-Волинського князівства залишали­ся українськими.
Доба Данила важлива й тим, що протягом 20 років виразно наміти­лася різниця між ідеологією та орі­єнтацією української держави і Володимиро-Суздальської: тоді, як Данило для зміцнення своєї держа­ви та звільнення її від татарського панування шукав зв'язків з Євро­пою, Олександр (Невський), орієн­туючись на схід, визнав безоглядно владу татар. Таким чином, один про­ти одного постали два різні світи.










Комментариев нет:

Отправить комментарий