Історичні загадки на уроці

Пошуки шляхів стимулюван­ня учнівського інтересу до вивчення вітчизняної істо­рії переконують: учень погано сприймає готову інформацію, готові узагальнюючі висновки, в якій би красивій формі вони не подавались. Одна з особливостей дитячої психології полягає в тому, що діти люблять думати, шукати варіанти відповідей, охоче беруть участь у розв'язанні проблемних ситуацій на уроках історії і пра­вознавства. В учителя повинен бути великий творчий потенці­ал, інакше він ризикує посіяти у свідомості учнів велику непова­гу до свого предмета. На уроках історії я завжди пропоную щось нове. Це і віршовані портрети ви­датних історичних діячів Украї­ни, слухаючи які, школярі в зо­шитах відзначають найважливіші факти, і події, пов'язані з ім'ям цього діяча; і написання невели­ких творів на тему «Як мого пра­прадіда приймали в козаки» або участь учнів у написанні колек­тивного листа «турецькому сул­тану» (до ознайомлення з істо­ричним листом); гра в історичне поле чудес або історичні загад­ки.
Багаторічний досвід викла­дання історії засвідчує, що без пошуків нових творчих при­йомів, засобів, форм роботи, тоб­то без душі, не буде справжньо­го викладання історії та її за­своєння, бо історія — своєрід­ний предмет, він є наука і мис­тецтво.
Пропоную кілька загадок для учнів 7 — 8 класів.
Усе життя провів в походах,
 на битву, як на свято, йшов,
та на Дніпровських,
                           на порогах
свою геройську смерть
                         знайшов.
Хан з його черепа зробив
 і золотом прикрасив чашу.
Якого князя хан розбив ? —
чекаю відповідь я вашу.
                              (князь Святослав)                                          
Нову Христову віру дав
 і срібну гривню карбував,
 на Бузі місто збудував,
 один три прізвиська він мав.
То хто ж така оця людина,
 яку так славить Україна?
                                 (Володимир Великий, Святий, Ясне Сонечко)
Імення він прекрасне мав
і ним себе прославив,
також закони він писав
для Руської держави.
Для європейських королів
він тестем був і сватом,
 на різних мовах говорив
та ще любив читати.
Про кого мову я веду?
Про кого відповідь я жду ?

                                (Ярослав Мудрий)

Він українську Русь зміцнив

 в Галичині і на Ватні,
німецьких лицарів розбив
 в бою, в Дорогочині.
Він збудував і Холм  і Львів
 і відбивав татар навали,
 державою правити умів.
То як же князя цього звали ?
                                  (Данило Галицький)
Його батьком називали
люди українські,
поважали і боялись
 королі чужинські.
 Він був генієм військовим,
 будівник державний,
 був освічений, знав мови.
Хто діяч цей славний ?
                              (Богдан Хмельницький)
Не підступно, а відкрито
рвав з Москвою всі зв'язки,
 бо в ярмі кріпацькім жити
не хотіли козаки.
 Підписав союз з Варшавою,
Україна щоб була
незалежною державою,
 під покровом короля.
 Але Польща обдурила,
 правда в них була своя,
 гетьмана цього убила.
Як, скажіть, його ім'я?
                              (Іван Виговський)
Чверть століття обирався
козак отаманом,
між: татарами він звався
нібито шайтаном.
В битві з ханом, в битві
                                   з паном
славу міг здобути,
 та підступно він кайданом
був московським скутий.
На той час про нього знали
майже в цілім світі.
Лайте відповідь:
як звали отамана, діти?
                                                     (Іван Сірко)
Її звали Роксолана,
Доля її дивна:
стала жінкою султана
дівчина-попівна.
Українська Роксолана
вплив великий мала
на султана Сулеймана,
другом йому стала.
Знають всі, як на чужині
її величали.
Але тут, на Україні,
як цю жінку звали ?
                                 (Анастасія Лісовська)
Філософ він з народу,
всім скривдженим був брат,
козацького він роду,
а розумом — Сократ.
Писав пісні і вірші,
по світу мандрував,
але ж філософ більше
народ свій просвіщав.
Філософа хто знає,
хай той відповідає.


                              (Григорій Сковорода)

Комментариев нет:

Отправить комментарий