Пошуки шляхів стимулювання учнівського інтересу до вивчення вітчизняної історії переконують: учень погано сприймає готову інформацію, готові узагальнюючі висновки, в якій би красивій формі вони не подавались. Одна з особливостей дитячої психології полягає в тому, що діти люблять думати, шукати варіанти відповідей, охоче беруть участь у розв'язанні проблемних ситуацій на уроках історії і правознавства. В учителя повинен бути великий творчий потенціал, інакше він ризикує посіяти у свідомості учнів велику неповагу до свого предмета. На уроках історії я завжди пропоную щось нове. Це і віршовані портрети видатних історичних діячів України, слухаючи які, школярі в зошитах відзначають найважливіші факти, і події, пов'язані з ім'ям цього діяча; і написання невеликих творів на тему «Як мого прапрадіда приймали в козаки» або участь учнів у написанні колективного листа «турецькому султану» (до ознайомлення з історичним листом); гра в історичне поле чудес або історичні загадки.
Багаторічний досвід викладання історії засвідчує, що без пошуків нових творчих прийомів, засобів, форм роботи, тобто без душі, не буде справжнього викладання історії та її засвоєння, бо історія — своєрідний предмет, він є наука і мистецтво.
Пропоную кілька загадок для учнів 7 — 8 класів.
Усе життя провів в походах,
на битву, як на свято, йшов,
та на Дніпровських,
на порогах
свою геройську смерть
знайшов.
Хан з його черепа зробив
і золотом прикрасив чашу.
Якого князя хан розбив ? —
чекаю відповідь я вашу.
(князь Святослав)
Нову Христову віру дав
і срібну гривню карбував,
на Бузі місто збудував,
один три прізвиська він мав.
То хто ж така оця людина,
яку так славить Україна?
(Володимир Великий, Святий, Ясне Сонечко)
Імення він прекрасне мав
і ним себе прославив,
також закони він писав
для Руської держави.
Для європейських королів
він тестем був і сватом,
на різних мовах говорив
та ще любив читати.
Про кого мову я веду?
Про кого відповідь я жду ?
(Ярослав Мудрий)
Він українську Русь зміцнив
в Галичині і на Ватні,
німецьких лицарів розбив
в бою, в Дорогочині.
Він збудував і Холм і Львів
і відбивав татар навали,
державою правити умів.
То як же князя цього звали ?
(Данило Галицький)
Його батьком називали
люди українські,
поважали і боялись
королі чужинські.
Він був генієм військовим,
будівник державний,
був освічений, знав мови.
Хто діяч цей славний ?
(Богдан Хмельницький)
Не підступно, а відкрито
рвав з Москвою всі зв'язки,
бо в ярмі кріпацькім жити
не хотіли козаки.
Підписав союз з Варшавою,
Україна щоб була
незалежною державою,
під покровом короля.
Але Польща обдурила,
правда в них була своя,
гетьмана цього убила.
Як, скажіть, його ім'я?
(Іван Виговський)
Чверть століття обирався
козак отаманом,
між: татарами він звався
нібито шайтаном.
В битві з ханом, в битві
з паном
славу міг здобути,
та підступно він кайданом
був московським скутий.
На той час про нього знали
майже в цілім світі.
Лайте відповідь:
як звали отамана, діти?
(Іван Сірко)
Її звали Роксолана,
Доля її дивна:
стала жінкою султана
дівчина-попівна.
Українська Роксолана
вплив великий мала
на султана Сулеймана,
другом йому стала.
Знають всі, як на чужині
її величали.
Але тут, на Україні,
як цю жінку звали ?
(Анастасія Лісовська)
Філософ він з народу,
всім скривдженим був брат,
козацького він роду,
а розумом — Сократ.
Писав пісні і вірші,
по світу мандрував,
але ж філософ більше
народ свій просвіщав.
Філософа хто знає,
хай той відповідає.
(Григорій Сковорода)
Комментариев нет:
Отправить комментарий